A diákok által várva várt vakációt nem minden szülő fogadja kitörő lelkesedéssel, hiszen nagy fejtörést jelent, hol, hogyan, kikkel és főként mennyiért töltse el gyermeke a két és fél hónapot. Milyen tartalmas elfoglaltságot és biztonságos felügyeletet találjon a korlátok közül szabadulni igyekvő gyermeke számára?
Új lehetőségeket kínált iskolánk tanulóinak és szüleiknek a nyári szünidő első két hetének tartalmas eltöltésére az EFOP-3.3.5-17-2017-00031 Pályázati Program, melynek keretében június 3. és 4. hetében tematikus napközis táborokat és bentlakásos tábort szerveztünk. A napközis táborok helyszíne az iskola, a bentlakásosé pedig a Balatonhoz közeli Dég volt.
A „Korszerű pedagógiai módszerek alkalmazását segítő Iskolai Közösségi Program” megvalósításában 12 pedagógus vett részt, akik 176 fő, 2., 4., 6. és 7. évfolyamos diák számára biztosítottak egy, illetve kéthetes eseménydús elfoglaltságot. Olyan szakmai programokat valósítottak meg, melyek a tanórai keretek közé nem férnek be.
Négy táborban különböző, érdekes témákkal foglalkozhattak a gyerekek:
- Környezetvédelem, természetismeret, tudatos fogyasztói magatartás
- Közlekedés, KRESZ, sport- és egészségre nevelés
- Művészeti nevelés – Ki leszek én? A vágyaim
- Dégi kalandprogram − Ki vagyok én? Hogyan alakítsam személyiségem?
A pályázat minden táborozó számára napi négyszeres ingyenes étkezést és egy autóbuszos kirándulást is biztosított.
A Környezetvédelem, természetismeret tábor 4., illetve 2. évfolyamos tanulói Doma Istvánné és Szabóné Török Éva tanító nénik irányításával játékos formában, fizikai kísérletekkel és újszerű módszerekkel tapasztalták meg a tűz keletkezését, helyes használatát, ártalmatlanítását.
Megismerkedtek a közvetlen és tágabb környezetünkkel, beszélgettek a környezetvédelemről,
a hulladék újra hasznosításáról. A gyerekek aktívan részt vettek az újszerű feladatok megoldásában. Érdekesnek találták a természeti kisfilmeket is, sokat tanultak belőle. A szabadidős tevékenységek szervesen kapcsolódtak a témához, a jógagyakorlatokkal való lazítás pedig kedvenc elfoglaltságuk lett.
Poroszlón megnézték az Ökocentrumot, ismerkedtek a Tisza-tó élővilágával, és kihasználva a helyszín adottságait, elmélyítették a környezetvédelemmel és a természeti értékek megőrzésével kapcsolatos tudásukat.
A Sport- és egészségre nevelés táborban − szintén 2. és 4. osztályosok − Biró Lajos tanító bácsi vezetésével a közlekedés, KRESZ, sport és egészséges életmód témakörében szereztek olyan alapvető ismereteket, amelyek az említett korosztályoktól elvárhatók. A programok célja az volt, hogy egyéni- és csapatjátékok kapcsán ismerjék meg saját erősségeiket, fedezzék fel az egység, a csapat erejét, tanulják meg az egymásért küzdeni tudás fontosságát. Sajátítsák el még jobban a közösségi viselkedési normákat és szabályokat! Érezzenek rá a kudarcélmény feldolgozásának (mindenki nem lehet első), illetve a siker kezelésének fontosságára, tudatosuljon bennük az egészséges életmód, jelentsen számukra örömöt a mozgás!
A Molnár Szilvia tanárnő által szervezett Művészeti nevelés tábor 6. évfolyamos diákjai más témát jártak körbe: a valós és vágyott tulajdonságok összehasonlítása, a köréjük épített alternatív valóság megteremtése; illetve különböző drámapedagógiai játékokon keresztül ismerjék meg jobban egymást, valamint önmagukat. A hét folyamán nagy hangsúlyt kapott az önreflexió, a véleménynyilvánítás mások előtt, a többiek véleményének meghallgatása és annak tiszteletben tartása, valamint a társakkal együttdolgozni-tudás képességének fejlesztése. A feladatok alkalmasak voltak arra, hogy a gyerekek könnyebben rálássanak saját életükre, és segítsenek eligazodni saját érzéseikben. Ezen túl lehetőséget adtak arra is, hogy ne érezzék egyedül magukat érzéseikkel, problémáikkal.
A gyerekek ismerkedtek a színház világával különböző, saját életükből vett „életképek, jelenetek” és technikák segítségével. A táborozók egyik fő feladata egy közösen létrehozott színházi előadás volt, melyet a táborzárás napján adtak elő a többi tábor résztvevőinek, a szülőknek és pedagógusoknak. Feladataik közé tartozott az előadás plakátjának, a jelmezeknek és kellékeknek a megtervezése és elkészítése is.
A Kimozdulás napján Karcagra látogattak el, ahol megtekintették a Györffy István Nagykun Múzeumot, a fazekasházat, a szélmalmot, majd a Lombkorona tanösvényen végigsétálva szűkebb környezetünk állat- és növényvilágával ismerkedtek közelebbről.
A Dégi kalandprogramban 7. osztályosok vettek részt Tamasiné Ács Judit tanárnő vezetésével.
A gyerekek különböző szabadidős- és sporttevékenységeket tudtak kipróbálni, amelyek nagyon jó hangulatot teremtettek. Ellátogattak a felújítás alatt álló Festetics-kastély parkjába (sajnos, a kastély jelenleg nem látogatható), a siófoki kikötőből indulva sétahajózáson vettek részt, majd a vállalkozóbb szellemű gyerekek kipróbálhatták magukat a Bebó Aquaparkban.
A panzió nagyon kellemes környezetben található, a tábor területe rendezett volt, a szobák minden kényelmet kielégítettek. Az ellátás is kiváló, az ételek finomak és kiadósak voltak
A Napközi Erzsébet-tábor évek óta nagyon népszerű diákok és szülők körében egyaránt. Nem véletlenül. Idén az 5. évfolyamosok Dr. Kissné Borbély Katalin tanárnő, a 3. osztályosok Vas Elekné tanítónő vezetésével hétfőtől péntekig minden nap más-más témával foglalkoztak.
A szervező pedagógusok által előzetesen kidolgozott és szakmailag jóváhagyott színes programok a sport és egészséges életmód, a környezettudatosság, a hagyományőrzés, a kézművesség, az önismeret és a közösségépítés témájához kapcsolódtak. A pedagógusoknak lehetőségük volt megvásárolni a programok megvalósításához szükséges társas-, ügyességi-, kézművesjátékokat és sportszereket, melyeket az osztályközösségek a későbbiekben is tudnak használni.
Az autóbuszos kirándulás során mindkét csoport a hegyeket vette úti célba: az ötödikesek Felsőtárkányban és Sirokon, a harmadikosok Noszvajon és Síkfőkúton voltak.
A pályázat pazar költségvetése nemcsak gazdag programot és ezek megvalósításához szükséges játékokat, eszközöket, szolgáltatásokat, ingyenes belépőjegyeket, autóbuszos kirándulást biztosított a 60 résztvevő számára, hanem napi négyszeri étkezést is (tetszés szerint kiegészítve édességgel, gyümölccsel, pizzával stb.) – mindössze 100 Ft-os részvételi díj ellenében.
A gyerekek által kitöltött elégedettségi kérdőívek azt mutatják, jól érezték magukat ezekben a táborokban (miért is ne?), tetszett nekik a sok új feladat, melyekben kipróbálhatták ügyességüket, ötleteiket; feledhetetlen élményeket és sok új barátot szereztek.
Ízelítő a Napközi Erzsébet-tábor 5. évfolyam gazdag programjából:
„Környezettudatosság, természeti értékeink, iskola- és környezetszépítés:
Az élővilág apró érdekességeinek megismerése program keretében bogárvizsgálatot végeztünk bogárvizsgáló segítségével; lehullott leveleket és virágszirmokat gyűjtöttünk, növényprés segítségével kiszárítottuk, napfénylenyomatokat is készítettünk napfényérzékelős lapokon. Utolsó nap gyűjtőlapra helyeztük a növényeket és a „Kis növényhatározó” segítségével azonosítottuk a magyar és latin elnevezéseket.
Az iskola udvarának kőfal kerítése mentén borostyántöveket ültettünk, melyeknek a későbbi gondozását és felfuttatását a jelenlévő tanulók vállalják.
Sport, egészséges életmód:
Az iskolaudvaron kipróbáltuk az újonnan beszerzett játékokat: tollaslabda, Twister, hullahopp karika, társas labdajátékok, gumiugráló kötél… Két alkalommal a helyi strandfürdőben úszó- és ugróversenyt szerveztünk jutalmazással.
Gyalogosan tettük meg az iskola ─ strand távolságot, valamint az egésznapos kirándulás során hegyet-várat „másztunk” Sirokon. A felsőtárkányi Kő-Közi Tanösvény 800 méteres túraútvonalát teljesítettük.
Önismeret, közösségépítés, kompetenciafejlesztés:
A programot csoportalakítással kezdtük, a kő – papír − olló játék segítségével minden nap csoportvezetőt választottunk. Reggelenként az Erzsébet-dalt hallgattuk a megasztárosok előadásában, és a kinyomtatott szöveg éneklését gyakoroltuk.
Kincskereső játékot szerveztünk öt állomással, QR-kód leolvasással és sok-sok kvíz kérdéssel. A megtalált kincsesláda betűsgyöngyöket tartalmazott, melyekből a csoportok saját névre szóló karkötőket és nyakláncokat fűztek. A három kincskereső csapat külön jutalma egy-egy fizikai kísérletet bemutató összeszerelős játék volt (robotbogár, krumpli – és világítós digitális óra), melyeket közösen szereltek össze, és állítottak ki az osztálytermükben.
A megvásárolt társasjátékokkal (Emberi test, gombfoci, Szójáték, KRESZ – teszt, Asztali biliárd…) játszottunk.
Üzenő füzeteket szerkesztettünk és nyomtattunk, melyekben a táborozók beragasztották a kipréselt szirmokat, és személyes üzeneteket írhattak minden nap az élményeik alapján.
A napi élményeket fotókkal dokumentáltuk és a táborvezető szaktanár a képekből videóanyagot szerkesztett, melyet az iskola honlapjára is feltöltöttünk.
Művészeti nevelés, kulturális örökségeink, hagyományőrzés, kézművesség:
Árpád-házi Szent Erzsébet életének és legendájának megismerése (visszautalás a kvízekben).
Czupp Pál helyi fafaragó népművész saját alkotásaiból rendezett kiállítás látogatása (gyalogtúra). Helyi népművészeti és néphagyományokat őrző népművész, Szentpéteriné Lévai Marika meghívása, nemezből készült tárgyak alkotása. A három csoport origami hajtogató csomagból vett lapokkal állatfigurákat készített.
Autóbuszos kirándulás:
Siroki vár és a tájház megtekintése, Felsőtárkányban séta a Kő-Közi Tanösvényen.”
Dr. Kissné Borbély Katalin
Ezúttal is köszönjük a projektek sikeres megvalósításában közreműködő pedagógusok lelkiismeretes munkáját.
Az Iskolavezetés