„Melyik iskolába jelentkezel? Mit szeretnél tanulni?”− Mostanában ezeket a
kérdéseket sokszor felteszik nekünk, nyolcadikosoknak a szüleink, a pedagógusok, ismerősök, de még kevés olyan diák van az osztályunkban, aki pontosan tudná a választ. Pedig vészesen közeledik a jelentkezési lapok leadásának határideje először a központi felvételire, utána pedig a megjelölt középiskolákba.
Most válik egyre világosabbá számunkra: ahhoz, hogy jól döntsünk, jobban meg kell ismernünk önmagunkat, mire vagyunk képesek, milyen szakma érdekelne hosszú távon, és mennyit kellene javítanunk a bizonyítványunkon ahhoz, hogy az első helyen megjelölt iskolába vegyenek fel bennünket…
A szüleinktől és az osztályfőnökünktől sok segítséget kapunk az iskola-, illetve a pályaválasztás megkönnyítéséhez. Megkezdődtek a felvételi előkészítő foglalkozások magyarból, matematikából, igény szerint angol nyelvből vagy más felvételi tárgyból. Nagyon hasznos volt a pályaorientációs tanácsadás is, amelyet a Pedagógiai Szakszolgálat munkatársai tartottak, egyre gyakrabban jönnek középiskolai tanárok tájékoztatni bennünket, de volt dózsás diákok is visszajárnak beszámolni középiskolás élményeikről, az új kihívásokról, nehézségeikről, sikereikről.
Többször voltunk üzemlátogatáson is; megismerkedhettünk az asztalos szakmával Nász Pista bácsinál, a lakatosok, esztergályosok, hegesztők munkájával a Hydrogépnél, jártunk a Nagykun-Hús Kft.-ben. És hogy mekkora a választási lehetőség középiskolákban, szakmákban, azt legjobban a „Szakmák világa” kiállításon láttuk Szolnokon. A Széchenyi Gimnázium tornacsarnokában megrendezett nagyszabású bemutatón 12 „szakmaszigeten” kb. negyven középiskola toborozta a tanulókat. Itt nemcsak láttuk, de ki is próbálhattuk a különböző szakmák munkafogásait, megkóstolhattuk a diákok (vagy magunk) által készített ételeket, finomságokat. A gimnáziumok képzési kínálatát kiadványokból, valamint a sulit képviselő tanárokkal, diákokkal való beszélgetésekből ismerhettük meg.
Leendő iskolánkról személyesen a nyílt napokon tudunk majd információkat szerezni, melyek közül érdeklődése szerint néhányra mindenki elmegy.
Egy biztos, sokféle tanácsot kapunk, de mégis nekünk kell döntenünk, ami szerintünk elég nagy felelősség. A döntés után pedig a kitűzött célunk elérése érdekében még sokat kell tanulnunk.
- a osztályos tanulók