Középfokú nyelvvizsga siker a Dózsában

Középfokú nyelvvizsga siker a Dózsában

Szilágyi Eszter, iskolánk 8.a osztályos tanulója június 10-én (írásbeli) és 14-én (szóbeli) sikeres komplex B2, nemzetközi, államilag elismert középfokú nyelvvizsgát tett angol nyelvből. 14 évesen kitűnő év végi bizonyítványa és Dózsa-medálja mellett így a haladó nyelvtudást igazoló oklevéllel is büszkélkedhet, amely már most számos előnnyel jár:

  • Az egyetemi felvételinél pluszpontokat jelent.
  • A diploma megszerzéséhez elengedhetetlen.
  • Tényleges, a hétköznapi élet minden területén alkalmazható nyelvtudást jelent.
  • Megkönnyíti a második nyelv tanulását és gimnázium alatt időt szabadít fel, amit a többi tantárgy elmélyítésére lehet fordítani.
  • Végül, de nem utolsó sorban pedig az olümposzi magasságoknak tűnő cél elérésével önbizalmat adhat, hogy kemény munkával, céltudatosan a legnehezebb feladatok is teljesíthetőek… márpedig ezekkel nem fukarkodtunk az utóbbi időkben.

 

Intenzív alapozás, magas elvárások, Linkin Park és Katy Perry

 

A felkészülés 3 évvel ezelőtt indult a 2014/2015-ös tanév haladó 6. osztályos csoportjában. Ekkor tértünk át a Dózsa új nyelvoktatási filozófiájára, mely 1) teljes mértékben a diákok képességeihez igazítja az elvárásokat 2) a sallangok elhagyásával letisztult, könnyen átlátható rendszerbe foglalja az ismereteket 3) állandó számonkéréssel és ismétléssel elmélyíti a megszerzett tudást, nem hagyja elfelejtődni 4) a mindennapi szórakoztató nyelvtanulásra- és használatra oktat 5) szakkörökkel és nyári táborokkal számos lehetőséget biztosít kiegészítő anyagok feldolgozására és kompetenciafejlesztésre. Nívócsoportban évente 4 előrehaladási vizsgát tartunk: ez egy 2 órás írásbeli tesztből és egy 30 perces önálló szóbeli feleletből áll, amelynek nem az osztályozás a célja, hanem, hogy a diákokkal egyenként foglalkozva rendbe tegyük a kétes leckéket, pótoljuk a hiányosságokat és növeljük önbizalmukat a kommunikációban. Az órákat gyakran videoklipekkel, filmekkel, sőt, számítógépes játékokkal színesítjük, hiszen hosszútávon ezek ésszerű használata vezet el a nyelv biztos elsajátításához. Tanítás után eredeti nyelven vígjáték (Jóbarátok) vetítéseket szerveztünk, ahol az egyes epizódokat angolul összegeztük, majd megvitattuk, nyáron pedig 3 tábor is várta az érdeklődőket hétfőtől péntekig.

Az eredmények nem maradtak el:

– Iskolánk több tanulója országos 1. helyezést ért el különböző nyelvi versenyeken.

– A kompetenciamérésen az országos átlag fölött teljesítettünk.

– A remek írásbeli és angol szóbeli felvételiknek köszönhetően minden diákunk egyenes ágon (vagyis a többi jelentkező kiszóródása nélkül) jutott be az általa első helyen megjelölt gimnázium nyelvi tagozatára az egri Szilágyi Erzsébet Gimnáziumban vagy a szolnoki Széchenyi István Gimnáziumban.    

 

A számoktól a globális felmelegedésig és a finn oktatási rendszerig

 

Ezen intenzív alapozás mellett indítottuk a haladó szakkört, ami hetente több plusz órát jelentett. Fontos kiemelni, hogy Eszter középfokú nyelvvizsgára történő felkészülésében magántanár, illetve nyelvi tanfolyamok nem vettek részt, 100%-ig dózsás keretek között oldottuk meg, a diákönkormányzatnak köszönhetően a jelentkezést is térítésmentesen. Évtizedek óta szilárdan valljuk, hogy minden diáknak alanyi jogon jár a képességeinek leginkább megfelelő, magas színvonalú képzés bármely általa választott területen. A középfokú nyelvvizsga sajátossága, hogy ahhoz nem elég a kitűnő angoltudás, a világról is kiterjedt ismeretekkel kell rendelkezni, hisz a szóbeli tételek között szerepel a különböző generációk egymás mellett élése, a családi szerepek változása a történelem folyamán, az Európai Unió létrejötte, működése, vagy éppen a túlnépesedés társadalmi-gazdasági problémája és az alternatív energiaforrások felhasználása. Ezekről a témákról anyanyelven is nehéz érdemben nyilatkozni, angolul pedig még nagyobb kihívást jelentenek. Ezt sikerült áthidalni a kollégák példamutató összefogásával és támogatásával, továbbá Eszter érett, széles látókörű és intelligens személyiségével.

Ezúton szeretnék köszönetet mondani munkatársaimnak, akik segítették a felkészülést. Külön köszönöm a Tatai Tibor által mentorált Diákönkormányzat felajánlását, akik a nyelvvizsgát teljes egészében finanszírozták.

 

„I live in Kunhegyes and it’s great.” – Felkerültünk a térképre

 

Amikor diák voltam, az első gimnáziumi angolórán gyorsan fordult egyet a világnézetem és kaméleonként kellett a környezetembe olvadni, hogy „láthatatlanná válva” ne találjon meg – máig imádott és tisztelt – angoltanárnőm kérdéseivel. A nagyvárosi tagozatos vagy kéttannyelvű általános iskolák futószalagjairól legördülő B2-es rohamdroidok (vagyis újdonsült csoporttársaim) egy szovjet gépágyú finomságával semmisítették meg serdülőkori önbizalmamat: szomorúan kellett konstatálnom, hogy óriási lemaradásban vagyok a magasabb óraszámban képzett bajtársaimtól, és sajnos nem én voltam az egyetlen hasonló cipőben járó diák. Végül segítőkész tanárnőmnek és kőkemény munkának köszönhetően sikerült felzárkóznom, egyben megszületett bennem az elhatározás, hogy tanárként mindent meg kell tennem annak érdekében, hogy ez mással ne történhessen meg. Emellett volt egy erős késztetés is arra, hogy bebizonyítsam: a vidéki gyerekek pont olyan szorgalmasak és tehetségesek, mint nagyvárosi társaik, így velük egyenlő feltételeket érdemelnek. A „nyelvvizsga” önmagáért sose volt cél, csakis a mögötte álló tudás: sok ügyes diákunk tervezte a B1-es alapfokú nyelvvizsgát, de pontosan emiatt lebeszéltük őket: a B1 izgalmas belépőszint, de a fenti előnyök egyikével sem rendelkezik, míg a B2 jelentős minőségbeli különbséget jelent, hiszen ott a nyelvet már készségszinten használják a mindennapi kommunikációban, TV-nézésben, vagy akár tanulásban. Rendkívül boldogak vagyunk, amiért elmondhatjuk: képesek vagyunk megadni legszorgalmasabb diákjainknak azokat a lehetőségeket, amelyek eddig csak a nagyvárosok szülöttei előtt álltak nyitva. Nem kell többé tartani a nyelvi elvárásoktól, a dózsás gyerekek és szüleik biztonságban érezhetik magukat, mert a feltételek adottak. Eszter élt mindezzel és bebizonyította: tehetséggel és acélakarattal még az elérhetetlennek tűnő álmok is valóra válhatnak

 

Ezúton is őszintén gratulálok a rendkívüli eredményhez és determinánsokban, prepozíciókban, aspektusokban gazdag, további szép sikereket kívánok!

 

Szabó Gergely

angoltanár

error: Content is protected !!